©Lies Caeyers

From the studio of Lies Caeyers

STUDIO

In Studio ontstaan nieuwe vormen en technieken door kennis en informatie van vorige generaties te combineren met hedendaagse inzichten. 

ALS ICH CAN

2019

In mei 2018 lanceerde toenmalig Vlaams minister van cultuur Sven Gatz een nieuwe subsidie waarmee hij de overdracht van vakmanschap wil ondersteunen. In december 2108 kregen 27 meester-leerlingtrajecten een beurs, waaronder het projectvoorstel van Sophie Kuijken en Lies Caeyers. Als ich can is een overlevering van traditionele olieverftechnieken in functie van het vinden van een nieuwe toepassing. De titel van dit traject is een verwijzing naar van Eycks bekende opschrift 'als ich can', Middelnederlands voor 'naar mijn beste kunnen'. 

 

Naast het louter overdragen van de traditionele schildertechnieken concentreerde deze studie zich, naar ideologie van de oude meesters, ook op een onderzoek naar duurzaamheid van de opbouw met hedendaagse materialen. Bijkomend werd ingezet op het vinden van een geschikte glaceertechniek waardoor ook een digitaal geprinte ondergrond betekenis kan geven aan het eindresultaat. Dit laatste is opnieuw in verband te brengen met de visie van van Eyck, die in zijn tijd heel bewust omging met het combineren van bestaande technieken met nieuwe wetenschappelijke inzichten. 

 

Voor de vorm liet Lies Caeyers zich inspireren op van Eycks methode om met behulp van wetenschappelijke instrumenten iets af te beelden dat moeilijk of niet met het blote oog te zien is. Aan de hand van de moderne SEM-technologie (Scanning Electron Microscopy), uitgevoerd met de steun van professor Diederik Depla van het Department of Solid State Sciences van UGent, verkreeg Caeyers microscopische afbeeldingen van de zaden van planten die voorkomen op het Lam Gods. De zaden staan symbool voor de overdracht van informatie over generaties heen. De monochrome SEM-beelden werden rechtstreeks geprint op ayous hout en dienden, net als de grisaille bij van Eyck, als onderlaag waarop vervolgens kleur werd toegevoegd door het zorgvuldig opbouwen van verschillende lagen olieverf. 

> De terugkeer van het Lam, Sint-Baafs Kathedraal, Gent, 25.01 > 30.09.2020 / opening 24.01 - 18:00 > 21:00

Origanum Syriacum (Syrische Oregano), olie op hout, 40 x 50 cm 

THE CHILDREN OF MINKOWSKI

2010 

Hermann Minkowski, een Duitse wetenschapper uit de 19de eeuw, beschreef als eerste een wiskundige ruimte waarin de tijd als 4de dimensie werd toegevoegd.

 

Tijdens de productie van The Children of Minkowski genereert een wiskundige formule algoritmische afleidingen van de vorm van een menselijk lichaam, met een oneindige reeks bizarre figuren als resultaat. Omgekeerd zouden hun kruisingen kunnen leiden tot de oorspronkelijke figuur, het zijn dus mogelijke vormelijke voorouders.

 

In  samenwerking met Kasper Jordaens.

  • Black Instagram Icon