1/4

Lies Caeyers (°1982, woont en werkt in Gent) voert een aanhoudend empirisch onderzoek naar wat kunst voor haar is of kan zijn. Ze deelt haar werk op in verschillende projectgroepen waarin steeds een ander aspect wordt uitgelicht. 

 

Kenmerkend aan haar werk zijn de soms concrete, soms discrete verwijzingen naar enkele uitgesproken elementen van onze Westerse kunstgeschiedenis. Zo is het zoeken naar verschillende vormen van kopiëren in verband te brengen met het gegeven van unicum vs. multipel, en biedt het materialiseren van een vrouwenlichaam een interessant perspectief op het terugkerende fenomeen van de objectivering van het vrouwelijk naakt. Ook de relatie tot de tijd is een essentieel element in Caeyers' werk, ze experimenteert geregeld met de combinatie van moderne toepassingen met oude ambachtelijke technieken en materialen.

 

Na een Masteropleiding aan Sint Lucas Antwerpen kreeg Lies Caeyers de kans haar ervaring uit te breiden met een extra Masterjaar aan de Könstfack University of Art, Crafts and Design in Stockholm. In 2015 exposeerde ze in haar atelier in Gent met Kabinet, de eerste volwaardige tentoonstelling van haar oeuvre. Sindsdien was haar werk te zien in o.a. Gouvernement in Gent, het Gentse Sorry, Not Sorry festival, M Museum in Leuven, Kunstenplatform Zebrastraat in Gent, Kunstenfestival Watou en CC De Steiger in Menen. In de eerste helft van 2020 toonde Lies Caeyers een recente reeks olieverfschilderijen in de Sint-Baafskathedraal in Gent, in een expo met Sophie Kuijken en Kris Martin naar aanleiding van de terugkeer van het gerestaureerde middenpaneel van Het Lam Gods. 

© Lies Caeyers

  • Black Instagram Icon